Többen is érdeklődtetek azzal kapcsolatban, hogy milyen szinopszisokat várunk a pályamunkák mellé. Első írásunkban ezzel kapcsolatban szeretnénk némi támpontot adni. Többféle szinopszis létezik, és általában minden kiadónak, irodalmi ügynökségnek megvannak a saját elvárásai. A következőkben leírjuk, mi mit várunk el ettől a szövegtípustól. Mindenekelőtt azonban nem árt tudni, hogy mire is használják ezeket az összefoglalókat a kiadók. Elsősorban képet alkotnak az adott regényről anélkül, hogy el kellene olvasniuk a teljes kéziratot (mi a [bekezdés] programban minden kéziratot el fogunk olvasni, azonban a szövegek elosztásához és csoportosításához a kéziratok szinopszisát fogjuk használni). Mindemellett felmérik az adott szerző íráskészségét, stílusát, nagy vonalakban a szöveg struktúráját és a történet eredetiségét, összetettségét. Ökölszabályként elmondható, hogy egy szerkesztő mindig több következtetést von le a szinopszis alapján, mint a szerző szeretné. Éppen ezért érdemes nagy gondot fordítani a szinopszis megírására.

Mit tartalmazzon a szinopszis?

A szinopszis a regény cselekményének rövid, koherens összefoglalója. Tartalmazza a történet vázlatát, a főbb karakterek leírását és a közöttük lévő viszonyt, a cselekmény térbeli és időbeli elhelyezését, illetve a szövegben megalkotott világ alapvető tudnivalóit, különlegességeit.

Kifejezetten érdemes a történet meglepő fordulatait, egyedi megoldásait és a különleges karaktereket is hozzáadni a szinopszishoz, a kiadók munkatársai ugyanis éppen arra kíváncsiak, hogy az adott regény miben tud olyat mutatni, amivel a zsáner más alkotásaiban még nem találkozhatott az olvasó.

A szinopszis tehát spoilerez, lelövi a poént, érzékeny tartalmi betekintést nyújt.

Elárulja, hogy Bruce Willis szellem (bocs, ha még nem láttad a Hatodik érzéket)

Fontos, hogy a regényben szereplő karakterek jelleméről, érzéseiről, benső történéseiről is tartalmazzon információt. Ha a regényben minden jól összeáll, akkor a történet kibontakozása nem független a karakterekben végbemenő folyamatoktól, hanem azzal kölcsönhatásban áll: ezt a regény szinopszisának is tükröznie kell.

A szinopszis nem csupán a regényed kéziratáról nyújt képet a kiadónak, de a stílusodról is. Ha a regényed szinopszisát nem tudod tömören és érthetően tálalni, akkor jó eséllyel a történeted eseményeit is nehezen tartod kézben. Törekedj az érthetőségre, az egyértelműségre (még ha a történetben fontos szerepe is van a félreértéseknek) és kerüld a terjengősséget.

Mit ne tartalmazzon a szinopszis?

Legalább ilyen fontos azt is tudni, hogy mit kell kerülnünk egy szinopszis megírása során. Mindenekelőtt tartsuk észben, hogy a szinopszis nem fülszöveg: az érdeklődés felkeltésére ne használjunk olyan rejtélyeket, melyekre csupán a kézirat elolvasása adhat választ. Ebben az esetben éppen azokat az elvárásokat nem teljesítjük, ami ennek a szövegformának a feladata.

Bármennyire is szeretjük a karaktereinket, ne tartalmazzon az összefoglalónk túl sokat belőlük. Csupán a legfontosabbak szerepeljenek benne: azok, amelyek nélkül nem lehetne megérteni a cselekményt.

Ugyanez a szabály érvényes az eseményekre és a cselekmény fordulataira is: a teljes kép szempontjából fontos történéseket említsük, ne vesszünk el a részletekben. Nem kell újraírnunk az egész történetet, csupán be kell mutatni annak legfontosabb pontjait. Törekedjünk tehát a tömörségre: minden szónak számítania kell, ne legyen egy se fölösleges.

George R. R. Martin eredeti szinopszisa a Tűz és Jég dala-sorozathoz három gépelt oldalnyi terjedelmű volt.

Összefoglalás

Nézzük pontokba szedve, mire érdemes ügyelni.

  • A szinopszis rövid, de koherens összefoglalása a regény cselekményének.

  • Tartalma néhány bekezdéstől néhány oldalig terjed, de ne legyen hosszabb mint három oldal (a kézirat formai követelményei érvényesek a szinopszisra is, ezekhez lásd a pályázati kiírást).

  • Tartalmazza a fontosabb karaktereket, azok motivációit, érzéseit, a cselekményre gyakorolt hatásukat és a főbb karakterek egymáshoz való viszonyát.

  • Tartalmazza a fontosabb történéseket, a meglepő fordulatokat, az alapvető konfliktust és annak feloldását is.

  • Bemutatja a szövegben megteremtett világot. Kijelenti, hogy hol és mikor játszódik a történet. Amennyiben a világ a szerző által teremtett világ, elmagyarázza annak legfontosabb tulajdonságait, sajátos szabályait.

  • Legyen lényegre törő, számítson benne minden szó.

  • Mielőtt beküldöd, olvastasd el a szinopszisodat lehetőleg olyasalakivel, aki még nem ismeri a regényedet, és kérdezd meg tőle, hogy érthető volt-e, melyek voltak az izgalmas részek, melyeket tartott kevésbé fontosnak, volt-e olyan bekezdés, aminek nem értette a szerepét.

  • Fejleszd a szinopszisodat a visszajelzések alapján.

  • Végül olvasd újra, és húzz ki minden szót, ami nem feltétlenül szükséges.

Szabó István Zoltán (Steve)

Vélemény, hozzászólás?